Pozor na pokuty! Od nedele platia na cestách nové pravidlá. Ak nechcete načrieť hlboko do vrecka, telefónu by ste sa nemali počas šoférovania ani chytiť.
Nová legislatíva vyháňa kolobežkárov z chodníkov na cesty, začínajúcim vodičom zaviedli niečo ako skúšobnú lehotu a upresňuje sa aj parkovanie. Aké najvýznamnejšie zmeny platia pre účastníkov cestnej premávky od začiatku decembra?
1. Prísnejšie pokuty na telefonovanie
Po novom je už počas šoférovania zakázané nielen telefonovať, ale aj aparát držať v ruke. Týka sa to aj iných zariadení. Telefonovanie s handsfree je naďalej povolené. Pokuta za porušenie tohto zákazu sa zvýšila v blokovom konaní z 50 na 100 eur a zo 100 na 200 eur v riadnom konaní.
2. Na kolobežke po ceste
Osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa výslovne zaradí k vodičom nemotorových vozidiel. Doteraz bola podľa predpisov chodcom. Po chodníku po novom môžu jazdiť len rýchlosťou chôdze a nesmú pritom ohroziť chodcov. Inak majú jazdiť po ceste podľa pravidiel ako napríklad cyklisti.
3. Ulička záchrany
Rovnako ako v zahraničí, aj u nás už platí pre vodičov povinné vytváranie záchranárskej uličky pri kolóne na diaľnici. V rámci objektívnej zodpovednosti sa uvádza pokuta 300 eur za neumožnenie prejazdu vozidlu s právom prednostnej jazdy a za zneužitie záchranárskej uličky a 99 eur za nevytvorenie záchranárskej uličky.
4. Na bicykli bez prilby
Pre cyklistov nad 15 rokov rušia povinnosť nosiť pri jazde prilbu. Pre deti zostáva táto povinnosť zachovaná. Polícia však odporúča pre vlastnú bezpečnosť prilbu používať.
5. Parkovanie na chodníku
Legislatívna zmena upravuje parkovanie na chodníku. Teraz je už jednoznačne uvedené, že parkovať na chodníku možno len na takom mieste, kde nebude dochádzať k jazde po chodníku, ale skutočne len zaparkujete na chodníku, ktorý susedí s cestou.
6. Skúšobná lehota pre mladých
Podľa ministerstva vnútra sú mladí vodiči rizikoví. „Približne každá piata dopravná nehoda, pri ktorej je usmrtený jej účastník, je spôsobená vodičom s vodičskou praxou do dvoch rokov,“ uvádza rezort vnútra. Podľa už platných prísnejších podmienok, ak vodič skupiny B do dvoch rokov od získania oprávnenia dvakrát závažným spôsobom poruší pravidlá cestnej premávky alebo prekročí najvyššiu dovolenú rýchlosť, bude musieť podstúpiť doškoľovanie, program u psychológa a preskúšanie z pravidiel na polícii.
Ak v priebehu dvoch rokov spácha aj tretí priestupok, zadrží sa mu na 6 mesiacov vodičák a po vrátení mu začne znovu plynúť skúšobná lehota.
7. Zmeny v prihlasovaní vozidla
Prihlásenie novozakúpeného auta do evidencie je po novom možné aj elektronicky. Doklady a tabuľky s evidenčným číslom pošlú policajti kuriérom. Pri evidenčných úkonoch štandardným spôsobom (na dopravnom inšpektoráte) bude polícia postupne upúšťať od vypisovania rozsiahlych tlačív. Skončia aj s kontrolou VIN čísiel.
8. Zadržanie dokladov k autu
Ak nebude zaplatená pokuta v rámci objektívnej zodpovednosti a policajt zastaví takéto auto, bude môcť zadržať doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom, čím sa do uhradenia sankcie znemožní jazda týmto vozidlom.
9. Zipsovanie po novom
Striedavé radenie, takzvané zipsovanie, sa bude uplatňovať nielen pri súbežnej jazde pred prekážkou cestnej premávky, ale aj pri zbiehaní jazdných pruhov. Doteraz to síce vodiči v praxi často robili, ale nemali to predpísané legislatívou.
Zdroj: www.cas.sk